Když se v automobilovém světě cca v polovině 50 let objevily první
vozy zařazující se do kategorie GT (italsky Grand Turismo)bylo jasné
že nová třída má o budoucnost postaráno.
V Itálii jenž byla kolébkou třídy GT vzniklo několik desítek nádherných
vozů této třídy u jejíchž jmen se vyskytovali opravdové hvězdy
automobilového nebe jako byli karosáři Pininfarina, Scaglietti,
Berttone, Touring- Miláno a řada dalších. U automobilek tomu nebylo
jinak.Také Enzo Ferrari jenž patřil doslova k zakladatelům této třídy
nezůstal stranou.
Model 250 byl nosnou řadou automobilky Ferrari a tak není divu že se
vyráběl hned v několika karosářských provedeních. Jedním z nich byl
i model Ferrari 250 GTE jenž vám teď chceme představit.
Model 250 GTE byl průkopníkem provedení 2+2 GT, jenž Ferrari
postavil pro klientelu jenž chtěla supersportovní automobil ale zároveň
využitelný pro civilní provoz pro více než jen 2 osoby. Nutno říci že se
Enzo Ferrari strefil do černého neboť od modelu 250 GTE až do
současnosti zůstal model 2+2 ve výrobním programu firmy. Díky
komerčnímu úspěchu těchto automobilů vznikly modely 330 GT,
365 GT, 365 GT/4, 412 až po supermoderní 456 GT/GTA a nejnovější
612 Scaglietti, jenž je vlajkovou lodí Ferrari!
Při pohledu na Ferrari 250 GTE je na první pohled jasné kdo automobil
projektoval. Spojení Pininfariny a Ferrariho je tady víc než zřetelné a to
už při pohledu na rozměrnou masku chladiče s dvojicí přídavných
světlometů a vzpínajícím se koněm uprostřed.
Monolitický chromovaný nárazník se svislými členy podtrhuje dravý
výraz vozu. Samozřejmostí v té době u vysoce výkonných sportovních
automobilů byly také sportovní disky BORANI s drátěnným výpletem a
centrální maticí.
Celkově čistou linii Pininfarinovy karoserie zakončuje dvojice
chromovaných výfuků a originálně řešené zadní světlomety.
Interiér vozu má všechny rysy automobilového designu interiéru té
doby. Na první pohled upoutá rozměrný dřevěný volant, přístrojové
desce v barvě karoserie se nachází veškeré důležité ovládací prvky,
jímž vévodí spolu s menšími okrouhlými přístroji dva dominantní, a to
tachometr a otáčkoměr.
Při celkovém pohledu do interiéru 250 GTE je jasné, že svou roli tady
měl i komfort, což v případě interiéru ostatních "250-tek", jako např.
spartanského GTO eventuelně GT Competezione nebylo po komfortu
ani památky a vládla jim strohost a účelnost. Dobře tvarovaná sedadla
vyvedená v pravé kůži vybízí k nasednutí.
Jeden z nejimpozantnějších pohledů se nám však naskytne po
otevření motorového prostoru.
Dvanáctiválec objemu 2953 cm3 skrývajících 240 koňských sil sloužil
jako základ pro všechny modely včetně 250 GTO! Tento nadmíru
povedený motor měl v sobě skutečné rysy Ferrariho představy o
dokonalé pohonné jednotce pro jeho vozy.
A co říci závěrem? Ferrari 250 GTE je typickým představitelem třídy
GT počátku 60 let. Symbolizuje v sobě dravost závodního automobilu
ale také zároveň praktičnost vozu rodinného. Ferrari tyto dva protipóly
sloučil a vznikl bezpochyby úspěšný model jenž od té doby nesmí v
programu Maranellské automobilky chybět!
|